dijous, 27 de gener del 2011

Els nadons tenen emocions?

Moltes vegades m'he preguntat si els nadons tenen emocions. Però, que entenem per emoció?
L’emoció és un estat complex de l’organisme caracteritzat per una excitació o pertorbació que predisposa a una resposta orgànica. Les emocions poden generar com a resposta a un esdeveniment extern o intern.  Tothom té emocions i les podem dividir en primàries i secundàries.
Les emocions primàries són de curta durada i de gran intensitat i que poden afectar-nos en alguns moment de la nostra per circumstàncies concretes que hagin passat i les emocions secundàries són de llarga durada i poca intensitat.
Per tant, des de quan sorgeixen les emocions? A continuació, podem trobar un quadre resum on ens explica l’inici de les emocions.

EDAT
MANISFESTACIÓ EMOCIONAL
Naixement
Les emocions que es consideren innates, que estan presents ja en el mateix moment de néixer, són les anomenades "de supervivència", és a dir, el plor, el somriure, l’interès i el disgust. Durant els 8 o 9 mesos posteriors, el desenvolupament emocional posseeix funcions de supervivència i de comunicació amb els pares.
L'experimentació de l'estat de calma o plaer en els nadons es produeix com a conseqüència d'alleujar la molèstia ocasionada per la defecació i la orina (sentir-se net/a). També per satisfer les necessitats de la gana i de reduir la tensió muscular.
Primer mes
Apareixen les primeres carícies com a resposta del plaer visceral.
Tres primers mesos
Reconeixen en els altres les emocions positives i les negatives. Als tres mesos apareix el somriure social, que indueix a què els adults l'estimulin socialment de manera continuada. Aquest somriure es va fent més específic i diferencial respecte als pares.
Es produeixen reaccions per ensurts, com un soroll (inici de l'ansietat). Apareix l'espant com a resposta davant d'estímuls bruscos. Dels 2 als 5 mesos els nadons desenvolupen la capacitat de discriminar expressions facials d'alegria, ràbia i sorpresa.
Quart mes
L'infant riu quan manipula les seves joguines. Els nadons de quatre mesos poden discriminar entre el gest "furiós" i el gest de tristesa.
Cinquè mes
Estímuls nous cap a tot allò que l'envolta. Pot sorprendre's en observar la cara d'enfadat quan ell/a, realment, esperava un somriure.
Sisè mes
Presenta reaccions d'ansietat davant d'estímuls inesperats o desconeguts.
Vuitè mes
Identifiquen el significat emocional d'una emoció, tant positiva com negativa.
Dels sis als vuit mesos
Mostren comportaments empatics en veure plorar a un altre infant. Apareix l'emoció de por i de culpabilitat. La funció que compleix l'aparició de la por és la de preservació i d'autoprotecció. Experimentar la culpa implica la consciència de què les accions pròpies són l’origen d'alguna cosa que passa al seu voltat.
Un any
Desenvolupament de les habilitats empàtiques. Superació de la por a la pèrdua repentina del suport. A partir dels 19 mesos comencen a inhibir les seves emocions. Durant el primer any i mig de vida, els infants realitzen un aprenentatge de les conductes afectives dels altres, les quals els serveixen de font d'informació per a avaluar situacions indefinides o ambigües, i poden respondre al malestar dels altres.
Dos anys
Imitació de l'expressió facial d'emocions bàsiques.
Tres anys
Distingeixen a les persones per la relació emocional que hi estableixen. Persones que els proporcionen ajuda, joc, etc.
Tres anys i mig
Reconeixen emocions i sentiments als personatges dels contes.
Quatre anys
Fan servir els termes "feliç", "content", "alegre", "espantat", etc.
Fins als 5 o 6 anys.
Es produeix un accelerat aprenentatge de l'expressivitat emocional. Es donen manifestacions conductuals que impliquen estats emocionals: fer bromes a companys, molestar intencionalment...
Sis anys.
Associen la baralla amb l'emoció d'ira o enuig. Associen el joc amb la satisfacció i l'alegria.
Entre els 7 i els 11 anys.
Aquest període correspon a l'Educació Primària, on els infants associen estats emocionals al seu rendiment escolar, produint-se estats d'ànim positius i negatius, d'acord amb les qualificacions obtingudes a l'escola. Els estats cognitius de baixa autoestima amb pensaments autodevaluatius van associats a un baix rendiment escolar.

Per tant, com podem observar en el quadre anterior els nadons si que tenen emocions. Les emocions és una cosa innata i que mica en mica anem aprenent i comprenent el què són i com ens afecten.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada