L’emoció és un estat complex de l’organisme caracteritzat per una excitació o pertorbació que predisposa a una resposta orgànica. Les emocions poden generar com a resposta a un esdeveniment extern o intern. Tothom té emocions i les podem dividir en primàries i secundàries.
Les emocions primàries són de curta durada i de gran intensitat i que poden afectar-nos en alguns moment de la nostra per circumstàncies concretes que hagin passat i les emocions secundàries són de llarga durada i poca intensitat.
Per tant, des de quan sorgeixen les emocions? A continuació, podem trobar un quadre resum on ens explica l’inici de les emocions.
EDAT | MANISFESTACIÓ EMOCIONAL |
Naixement | Les emocions que es consideren innates, que estan presents ja en el mateix moment de néixer, són les anomenades "de supervivència", és a dir, el plor, el somriure, l’interès i el disgust. Durant els 8 o 9 mesos posteriors, el desenvolupament emocional posseeix funcions de supervivència i de comunicació amb els pares. L'experimentació de l'estat de calma o plaer en els nadons es produeix com a conseqüència d'alleujar la molèstia ocasionada per la defecació i la orina (sentir-se net/a). També per satisfer les necessitats de la gana i de reduir la tensió muscular. |
Primer mes | Apareixen les primeres carícies com a resposta del plaer visceral. |
Tres primers mesos | Reconeixen en els altres les emocions positives i les negatives. Als tres mesos apareix el somriure social, que indueix a què els adults l'estimulin socialment de manera continuada. Aquest somriure es va fent més específic i diferencial respecte als pares. Es produeixen reaccions per ensurts, com un soroll (inici de l'ansietat). Apareix l'espant com a resposta davant d'estímuls bruscos. Dels 2 als 5 mesos els nadons desenvolupen la capacitat de discriminar expressions facials d'alegria, ràbia i sorpresa. |
Quart mes | L'infant riu quan manipula les seves joguines. Els nadons de quatre mesos poden discriminar entre el gest "furiós" i el gest de tristesa. |
Cinquè mes | Estímuls nous cap a tot allò que l'envolta. Pot sorprendre's en observar la cara d'enfadat quan ell/a, realment, esperava un somriure. |
Sisè mes | Presenta reaccions d'ansietat davant d'estímuls inesperats o desconeguts. |
Vuitè mes | Identifiquen el significat emocional d'una emoció, tant positiva com negativa. |
Dels sis als vuit mesos | Mostren comportaments empatics en veure plorar a un altre infant. Apareix l'emoció de por i de culpabilitat. La funció que compleix l'aparició de la por és la de preservació i d'autoprotecció. Experimentar la culpa implica la consciència de què les accions pròpies són l’origen d'alguna cosa que passa al seu voltat. |
Un any | Desenvolupament de les habilitats empàtiques. Superació de la por a la pèrdua repentina del suport. A partir dels 19 mesos comencen a inhibir les seves emocions. Durant el primer any i mig de vida, els infants realitzen un aprenentatge de les conductes afectives dels altres, les quals els serveixen de font d'informació per a avaluar situacions indefinides o ambigües, i poden respondre al malestar dels altres. |
Dos anys | Imitació de l'expressió facial d'emocions bàsiques. |
Tres anys | Distingeixen a les persones per la relació emocional que hi estableixen. Persones que els proporcionen ajuda, joc, etc. |
Tres anys i mig | Reconeixen emocions i sentiments als personatges dels contes. |
Quatre anys | Fan servir els termes "feliç", "content", "alegre", "espantat", etc. |
Fins als 5 o 6 anys. | Es produeix un accelerat aprenentatge de l'expressivitat emocional. Es donen manifestacions conductuals que impliquen estats emocionals: fer bromes a companys, molestar intencionalment... |
Sis anys. | Associen la baralla amb l'emoció d'ira o enuig. Associen el joc amb la satisfacció i l'alegria. |
Entre els 7 i els 11 anys. | Aquest període correspon a l'Educació Primària, on els infants associen estats emocionals al seu rendiment escolar, produint-se estats d'ànim positius i negatius, d'acord amb les qualificacions obtingudes a l'escola. Els estats cognitius de baixa autoestima amb pensaments autodevaluatius van associats a un baix rendiment escolar. |
Per tant, com podem observar en el quadre anterior els nadons si que tenen emocions. Les emocions és una cosa innata i que mica en mica anem aprenent i comprenent el què són i com ens afecten.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada