dilluns, 3 de gener del 2011

Les 8 intel·ligències

Buscant informació sobre la intel·ligència he trobat que hi ha 8 tipus diferents. N'havia sentit a parlar però no ho acabava d'entendre però, aquest article ho explica de manera clara i entenedora. 
"La teoria de les intel·ligències múltiples és un model proposat per Howard Gardner, on la intel·ligència no es vista com unitària, sinó com un conjunt d'intel·ligències múltiples, diferents i independents. Gardner proposa una redefinició de la intel·ligència convertint-la en un potencial psicobiològic, on és decisiva la influència de l'ambient en el que es desenvolupa l'individu, els seus estils cognitius, la disposició per resoldre problemes i crear els productes.  
La intel·ligència es defineix com la capacitat cerebral que ens permet entendre les coses escollint la millor via, la capacitat de resoldre problemes o crear productes valorats en un o més contextes culturals. La formació d'idees, judicis i raonaments són actes essencials i indicatius d'intel·ligència. 
Totes les intel·ligències són igual d'importants i, per tant, totes s'haurien d'educar, practicar i potenciar per igual, i aquestes són:


- Intel·ligència lingüística: competència consistent en fer servir les paraules de manera creativa i eficaç, tant en les expressions orals com a les escrites. Suposa tenir habilitat en l'ús de la sintaxi, la fonètica, la semàntica i l'ús pragmàtic del llenguatge.


- Intel·ligència lògica - matemàtica: és la intel·ligència dels científics i que permet resoldre problemes de lògica i matemàtiques. Es correspon amb els pensament de l'hemisferi lògic i és l'única intel·ligència que s'ha considerat en el món occidental.


- Intel·ligència espaial o creativa: representa la destresa en la percepció de les imatges - internes o externes, que permet recrear-les, transformar-les i modificar-les; a més de recórrer l'espai, fa que els objectes també recorrin i permet reproduir les informacions gràfiques. Pensament tridimensional. Arquitectes, artistes i persones amb gust per les formes.


- Intel·ligència musical: capacitat de les persones per percebre, discriminar, expressar i transformar les diverses formes musicals. Implica tenir una gran sensibilitat pel ritme, el to i el timbre de la música.


- Intel·ligència corporal cinètica: habilitat de fer servir el cos per expressar idees i sentiments. Aquesta intel·ligència implica coordinació, equilibri, flexibilitat, força i velocitat. Capacitat pel ball, la dansa, la gimnàstica, els esports en general. 


- Intel·ligència intrapersonal: organitzada al voltant de la destresa per construir una percepció molt precisa respecte d'un mateix, d'organitzar i dirigir la pròpia vida. Inclou conductes de disciplina, autoconeixement i autoestima. Capacitat de reconèixer els propis errors per avançar.


- Intel·ligència interpersonal: comprèn la capacitat i facilitat de treballar amb els altres i de relacionar-se eficaçment amb ells. Inclou una gran sensibilitat per entendre expressions facials, la veu, els gestos, les postures i per respondre adequadament. Gaudeixen del treball en equip.


- Intel·ligència naturalista: facilitat per distingir, classificar i fer servir elements de l'entorn. Habilitats d'observació, experimentació, reflexió i preocupació per l'entorn. "   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada